کد مطلب:301344 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

انس حضرت فاطمه با مادر پیش از تولد


1- خدیجه رضی الله عنها گوید: هنگامی كه به فاطمه حامله شدم از او احساس سنگینی نمی كردم و خفیف و سبك بود، در شكم با من صحبت می كرد، نزدیك وضع حمل كه شد چهار زن كه زیبائی و نورانیتشان را نمی توان توصیف كرد بر من وارد شدند، یكی از آنان گفت: من مادرت حواء هستیم، دیگری گفت: من آسیه دختر مزاحم می باشم، سومی گفت: من كلثم خواهر موسی هستیم و دیگری گفت: من مریم دختر عمران و مادر عیسی می باشم، آمده ایم كه به كارهای مربوط به وضع حمل تو رسیدگی كرده و تو را در این كار كمك كنیم، بعد از لحظاتی فاطمه دیده به جهان گشود و سر بر سجده گذاشته و انگشتش را به سوی آسمان بالا كرد. [1] .

2- هنگامی كه كفار از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم خواستند كه شكافته شدن ماه را به آنان نشان دهد چند روزی بیشتر به تولد حضرت فاطمه نمانده بود، خدیجه می گفت: ای وای چه بسیار زیان كار است آن كسی كه محمد را تكذیب می كند، او بهترین فرستاده خدا و پیامبر است!، در این هنگام فاطمه از درون شكم او را صدا زده و گفت: مادرم، غمگین و محزون مباش و نترس، همانا خداوند با پدرم می باشد، بعد از آنكه دوران حمل پایان


یافه و مدت كامل شد فاطمه متولد شد و با پرتو رخسارش گیتی منور گردید. [2] .

3- حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: جبرئیل سیبی از بهشت برایم آورد، آن را خورده و با خدیجه هم بستر شدم و او به فاطمه حامله شد و خدیجه خود گوید كه من به صورت خفیف و سبك حامله شده ام، هر گاه از منزل بیرون می شدم كودكی كه در شكم دارم با من سخن می گوید؟ به هنگام وضع حمل به دنبال زنان قریش فرستاد تا بیایند و در كارهای زنانه مربوط به وضع حمل كمك كنند، آنان نیامده و گفتند نزد تو نمی آئیم زیرا تو همسر محمد شده ای. [3] .

4- شیخ عزالدین عبدالسلام شافعی در رساله اش در ستایش از خلفاء گوید: هنگامی كه خدیجه به فاطمه حامله شد، در شكم وی با او صحبت می كرد، او این جریان را از پیامبر خدا پنهان می داشت، روزی حضرت بر او وارد شد و دید بدون اینكه در خانه كسی باشد خدیجه صحبت می كند، پرسید با چه كسی صحبت می كردی؟ پاسخ داد با كودكی كه در شكم دارم، او با من صحبت می كند، حضرت فرمود: ای خدیجه تو را بشارت می دهم، این دختری است كه خداوند او را مادر یازده جانشین من قرار داده است كه بعد از من و بعد از پدرشان می آیند. [4] .

5- در ضمن حدیثی طولانی از امام صادق علیه السلام نقل شده كه فرمود: روزی رسول خدا وارد منزل شد و شنید كه خدیجه با كسی صحبت می كند، به او فرمود: ای خدیجه، چه كسی با تو صحبت می كرد؟ گفت: كودكی كه در شكم دارم با من سخن می گوید و با من انس می گیرد، فرمود: این جبرئیل است كه به من بشارت می دهد كه او دختر است، آفریده ای پاك


و خوش قدم و با یمن و بركت است، بزودی خداوند متعال نسل مرا از او و از نسل او امامان را در بین امت قرار خواهد داد. [5] .



[1] قندوزي، ينابيع الموده/ 198.

[2] الروض الفائق/ 314.

[3] ذخائر العقبي/ 44.

[4] آيه الله مرعشي/ احقاق الحق، 10/ 12.

[5] علامه مجلسي، ملا محمد باقر، بحار لانوار 16/ 80.